Ben ik te zwaar?

Hoe bepaal ik wat een gezond gewicht is? METEN IS WETEN; hoeveel moet ik afvallen voor een gezond gewicht?

 

In Nederland is overgewicht een steeds groter wordend probleem. Zo’n 55 % van de mannen en 50% van de vrouwen in Nederland heeft overgewicht. Ruim 12 % van de volwassenen heeft obesitas. De twee belangrijkste kenmerken van overgewicht zijn dat er een te grote vetvoorraad in het lichaam aanwezig is, en dat het lichaamsgewicht in verhouding tot de lichaamslengte te hoog is. Meestal wordt overgewicht veroorzaakt door een ongezonde leefstijl met te veel en verkeerd eten en te weinig lichaamsbeweging.

Er zijn uiteraard andere factoren die een rol spelen. Als je een vermoeden hebt dat er bij jou andere dingen meespelen zoals erfelijke aanleg, het gebruik van bepaalde medicijnen, stofwisseling- of hormoonproblemen, dan is het mogelijk lastiger zijn om gewicht te verliezen. Hoe dan ook ben je in alle gevallen gebaat bij een gezonde leefstijl.

Hoe weet je nu eigenlijk of je te veel of te weinig weegt?

Dat kun je in eerste instantie doen door je BMI (Body Mass Index) te berekenen. De BMI is een index voor het gewicht in verhouding tot de lichaamslengte en geeft een schatting van het gezondheidsrisico van je lichaamsgewicht. Een gezond lichaamsgewicht bevindt zich tussen de waarden 18,5 en 25. Onder 18,5 is sprake van ondergewicht en boven 25 van overgewicht.        

Oordeel   Advies   BMI mannen en vrouwen  
Ondergewicht Probeer aan te komen Lager dan 18,5
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Tussen 18,5 en 25
Overgewicht (gevarenzone komt in beeld)

Probeer af te vallen (onder begeleiding)

Tussen 25 en 30
Obesitas (Verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen  Meer dan  30

BMI uitrekenen doe je door het gewicht in kilogram te delen door het kwadraat van de lengte in meter. Deze formule dus: gewicht in kilo’s: (lengte x lengte).

Voorbeeld: een vrouw is 1.73 m lang en weegt 84 kilogram:

De lengte in het kwadraat is dan 1.73 x 1.73 = 2.9929

Haar BMI is dan: 84: 2.9929 = 28,06 

Ze heeft dus overgewicht.en moet 9 a 10 kilogram afvallen om weer rond een BMI van 25 uit te komen. Dat bereikt ze als 74,8 kilogram weegt.

Naast de BMI speelt je lichaamssamenstelling een rol. Bij FoodMindMotion kun je je vetpercentage, spiermassa, maar ook je viscerale vetgehalte professioneel laten doormeten. Sommige krachtsporters of mensen met van nature meer spiermassa kunnen een te hoge BMI lijken te hebben, terwijl ze zeker niet dik zijn.

Een andere belangrijke maat om overgewicht te bepalen is je middelomtrek. In principe is het ongezonder om meer vet in de buikzone te hebben, dan op de heupen. Het buikvet bevindt zich in de nabijheid van de organen (visceraal vet), waar het aanleiding kan vormen tot grotere gezondheidsrisico’s.           

Oordeel   Advies   Mannen middelomtrek   Vrouwen middelomtrek  
Ondergewicht Probeer aan te komen Omtrek kleiner dan 79 cm Omtrek kleiner dan 68 cm
Gezond gewicht Probeer op gewicht te blijven Omtrek tussen 79 en 94 cm Omtrek tussen 68 en 80 cm
Overgewicht (gevarenzone komt in beeld) Probeer af te vallen (onder begeleiding) Omtrek tussen 94 en 102 cm Omtrek tussen 80 en 88 cm
Obesitas (verhoogd risico) Probeer onder begeleiding af te vallen Omtrek groter dan 102 cm Omtrek groter dan 88 cm

Met de huidplooimeting en de middel-heup-ratio is de vetverdeling over het lichaam ook vast te stellen.

FoodMindMotion stelt je lengte, spiermassa, vetgehalte, visceraal vet vast en bepaalt in overleg met jou wat je doelen zijn. Op een gezonde manier word je naar je doelen toe gecoacht, waarbij er vooral aandacht is voor het verbeteren van je lichaamssamenstelling.

Gezond afvallen, duurt weliswaar wat langer dan je hoopt, maar heeft wel een blijvend effect, juist doordat je leert hoe je spiermassa kunt behouden en je vetpercentage omlaag brengt. Het verliezen van een halve tot een hele kilo per week is realistisch, afhankelijk van je beweegpatroon.

Ben je er klaar mee? Of liever gezegd: Ben je er klaar voor? Neem dan contact op met Marjolein op tel.nr. 06-55398616 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om een afspraak te maken. Ik bied je de helpende hand en zal je “stok-achter-de- deur zijn.