Blogs van FoodMindMotion

KOOLHYDRAATARM

Koolhydraatarm, verstandige keuze?

Op dit moment doen veel mensen aan koolhydraatarm eten. Tenminste, dat denken ze. In feite heb je vaak geen flauw idee wat je nou eigenlijk doet. Je volgt trouw het voorgeschreven menu van de ‘goeroe’. Daar leer je weinig van. De kans op terugval is groot. Elk energiebeperkt dieet zal je naar een lager gewicht brengen, maar hoe gezond blijf je daarbij?

Weet jij wat je precies doet als je af wilt vallen?

Je hebt er meer aan om te leren wat je precies doet. En vooral, hoe je ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Koolhydraten uitsluiten is vaak niet het volledige antwoord. Ik zie mensen die helemaal in de war zijn geraakt. Ze eten nog wat gerookte zalm uit een pakje. En gekookte eieren. En uiteindelijk komen ze weer aan in plaats van dat ze afvallen. Van sportieve mensen met een klein beetje overgewicht, worden het bankhangers met obesitas.

Snoep, koek, gebak zijn onnodige koolhydraten

Fruit is niet goed, bepaalde groenten onder restrictie. Geen aardappelen, pasta, etc. Dat je niet zoveel taart en snoep kunt eten als je wilt afvallen, daar wist je al, toch? Als je dat dan koolhydraatarm noemt, dan ben je op het verkeerde been gezet. Die koolhydraten moet iedereen beperken als ie wil afvallen. Logisch toch? Als mensen doorslaan, maken ze zichzelf ziek voor de langere termijn. Hé, maar je was wel mooi afgevallen…. Dat is niet het volledige plaatje. Wees zuinig op je lijf zou ik willen zeggen.

Het moet werken voor JOU

Natuurlijk beperk je (bepaalde) koolhydraten als je wilt afvallen. En mogelijk ook wat van de andere macronutriënten eiwitten en vetten. Het gaat om de balans. En wat er voor jou werkt. Dat uitzoeken leidt tot een patroon waar JIJ je goed bij voelt. Waarbij je geestelijk en lichamelijk optimaal kunt presteren. Waar je niet ziek van wordt op langere termijn, juist niet. Hoe weet je eigenlijk hoeveel vitamines en mineralen jij persoonlijk binnenkrijgt? En of dat voldoende is bij jouw activiteitenpatroon? En of je daarmee mentaal en fysiek optimaal er voor staat? 

Gezond gewicht verliezen

En weet je wat? Dat is best heel persoonlijk. Dus volg het liefste een individueel  (of kleine groep) programma waar het om jou draait. Je leert jezelf kennen, je patronen, je valkuilen, je leert waar jij tekorten van had en hoe je ze kunt aanvullen, je gedrag te managen, je leert jezelf gewicht verliezen met een gezond patroon dat bij jou en je gezin past. En soms is dat wat koolhydraatarmer ja. En soms blijkt het bij mensen juist in iets heel anders te schuilen.

Wat wil jij?

Uiteindelijk gaat het om je lichaamssamenstelling. Minder vetmassa en meer spiermassa. En dat niet voor dat lijf voor deze zomer, maar voor een leven lang. www.foodmindmotion.nl